Thursday 28 August 2014

History of Royal Brunei Malay Regiment / Askar Melayu Diraja Brunei

Sumbangan Tentera Persekutuan Tanah Melayu dalam pembentukan Askar Melayu Diraja Brunei.

Mungkin sebahagian rakyat Malaysia tidak sedar yang Rejimen Askar Melayu Diraja mempunyai "saudara" di Nusantara ini. Hanya dua negara sahaja yang berbangga menggunakan nama "Askar Melayu" dan meletakkannya sebagai satu rejimen tulang  belakang pertahanan negara - Malaysia dan Brunei. Kita memainkan peranan besar dalam membentuk Rejimen Askar Melayu Diraja Brunei dikala Brunei Darussalam cuba berdikari dalam membentuk pertahanan sendiri berasaskan dari sumber tenaga anak-anak watan.

Askar Melayu Brunei telah ditubuhkan pada 31 May 1961 dengan pengambilan rekrut pertama seramai 60 orang. Antara syarat untuk menyertai pasukan ini, pemohon mestilah anak Melayu kelahiran Brunei. Pengumuman penubuhan Askar Melayu Brunei ini dibuat oleh Sultan Brunei ketika itu, His Majesty Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Maulana Al-Sultan Sir Muda Omar Ali Saifuddin Sa'adul Khairi Waddien, Sultan Dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, yang juga merupakan Sultan Brunei yang ke-28. Notis untuk pengambilan rekrut yang pertama kali ini dibuat pada akhbar Borneo Bulettin bertarikh 21 April 1961. Gaji permulaan yang ditawarkan ketika itu ialah 160 dollar Brunei sebulan. Pemohon-pemohon hendaklah berusia antara 18 hingga 35 tahun.

Pemilihan dilakukan oleh sepasukan tentera dari Malaya yang diketuai oleh Mejar Muhammad. Daripada 100 pemohon, 60 orang telah terpilih untuk menjalani latihah asas yang akan dikendalikan oleh Tentera Persekutuan Tanah Melayu (Federation of Malaya Armed Forces). Pada masa yang sama. beliau juga mengumunkan bahawa 3 orang rakyat Brunei sedang menghadiri latihan sebagai Pegawai Kadet di Port Dickson, Malaya. Proses pemilihan rekrut berjalan selama kira-kira 10 hari, kemudian pada 31 May 1961, kesemua bakal rekrut di bawa ke Lapau, untuk mengangkat sumpah dihadapan Majistret dan seterusnya mereka dibawa ke Lapangan Terbang Brunei di Berakas. Penerbangan pertama dengan pesawat Bristol Freighter dari Royal New Zealand Air Force (RNZAF) membawa kumpulan pertama seramai 25 orang dan tiba di Kuala Lumpur pada jam 4.30 petang. Penerbangan Kedua oleh Royal Air Force (RAF) yang membawa baki 35 rekrut pula hanya dapat dilakukan keesokkan  harinya.

Kumpulan rekrut-rekrut ini telah menubuhkan Platun 5 dan Platun 6. Pegawai Memerintah pasukan ini pada Julai 1961 adalah Lt. Kol Tengku Ahmad bin Tengku Besar Burhanuddin yang berpengalaman berkhidmat selama 15 tahun didalam Tentera Persekutuan Tanah Melayu pada ketika itu.



Semasa latihan rekrut pertama berjalan, pengamabilan untuk anggota-anggota baru diteruskan pada bulan Ogos 1961. Kali ini 70 orang bakal rekrut meninggalkan Pelabuhan Bolkiah dengan disaksikan oleh 2,000 ahli keluarga. Perbarisan tamat latihan yang pertama dilakukan pada 4 November 1961 dimana Brigadier Tengku Osman bin Tengku Mohammed Jewa telah melakukan pemeriksaan barisan. Anugerah Rekrut Terbaik dimenangi oleh Abu bakar bin Tahir dan Penembak Terbaik adalah Mohammad Shah bin Mohammad. Sebagai mengingati tarikh yang penting ini, Tentera Darat Diraja Brunei menyambut ulangtahun penubuhannya pada tarikh tersebut setiap tahun.

Sekembalinya ke Brunei, mereka telah mengadakan perbarisan dihadapan  Sultan Sir Muda Omar Ali Saifuddin Sa'adul Khairi Waddien dengan disaksikan oleh ribuan rakyat Brunei. Selepas menamatkan cuti mereka, pasukan ini telah dipostingkan ke beberapa unit dalam Pasukan Tentera Persekutuan. Pada 8 Disember 1962, tiga pegawai kadet telah berjaya menamatkan latihan dan ditauliahkan sebagai pegawai di Maktab Tentera Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Penubuhan pasukan asas Askar Melayu Brunei ini yang terdiri dari HQ (Markas), Kompeni-kompeni A, B dan C telah lengkap pada 16 Jun 1962 dengan keanggotaan dari rekrut-rekrut dari 3 pengambilan dan ditempatkan di Kem Segenting, Port Dickson. Pada penghujung tahun 1963, Rejimen ini mempunyai kekuatan 410 anggota. Mereka kemudian meninggalkan Kem Segenting menuju ke Brunei dengan kapal Auby dari Straits Steamship Company dan tiba pada 4 May 1964. Seramai 5,000 orang telah hadir untuk menyambut mereka dan menyaksikan perbarisan di hadapan Bangunan Sekretariat. Selepas diberikan cuti selama sebulan, mereka kemudiannya ditempatkan di Kem Berakas, Brunei yang baru disiapkan.

Askar Melayu Brunei kemudiannya berkembang dengan penubuhan Seksyen Perahu (Boat Section) dan penubuhan Pasukan Udara (Air Service) dengan menggunakan 2 buah helikopter jenis Sikorsky S-55. Pada 25 Jun 1966, Platun Helikopter ditubuhkan dan dilengkapi dengan 2 buah helikopter Westland Whirlwind. Sempena sambutan Hari Ulang Tahun Askar Melayu Brunei yang ke-4, gelaran Diraja telah dikurniakan dan semenjak itu ia dikenali sebagai Rejimen Askar Melayu Diraja Brunei. Batalion Pertama pada ketika itu diketuai oleh Lt. Col J.F. Davis, dan pada 2 Jan 1975, Batalion Ke-2 pula ditubuhkan dengan Lt. Col A.E. Hibbert sebagai Pegawai Memerintah. Batalion Ke-2 telah berpindah ke Kem Tutong pada 10 May 1976.



Batalion Ke-3 pula hanya ditubuhkan pada 31 May 1994 sempena Hari Ulang Tahun ke-33 Angkatan Bersenjata Diraja Brunei. Batalion ini ditempatkan di Lumut, Belait pada 21 Jun 2007. Seningga kini Tentera Darat Diraja Brunei terdiri dari 3 batalion Askar Melayu Diraja Brunei dan sebuah batalion sokongan (armor, jurutera dan Markas Kompeni).




Latihan bersama Tentera Darat Singapura


Panglima Tentera Darat Diraja Brunei adalah Brig Jen Dato' Seri Pahlawan Haji Yussof bin Haji Abdul Rahman yang juga merupakan panglima yang ke-8, bermula pada 13 November 2009.


Kelengkapan Tentera Darat Diraja Brunei adalah seperti berikut:

45 x VAB APC
16 x FV101 Scorpion
2 x FV105 Sultan (Command Post)
1 x FV106 Samson (Recovery)
42 x Anoa 6 x 6 APC

24 x 81mm L16 mortar



11 comments:

  1. Do you have a video clip on the 1st intake of Brunei Malay Regiment training in Port Dickson?

    ReplyDelete
  2. Or any video clip on them the 1st intake of Brunei Malay Regiment..please share

    ReplyDelete
  3. Salam Dan hormat saya Dari Indonesia, we are brothership. Barokallahu fiikum.

    ReplyDelete
  4. Salam Dan hormat saya Dari Indonesia, we are brothership. Barokallahu fiikum.

    ReplyDelete
  5. Salam.. my father haji abd wahab bin ismail( that time he was lance corporal abd wahab bin ismail- regimental no 202183) was one of the person who responsible on selection the first 60 bruneian to be selected as Royal brunei army first batch. (Formrly known BRUNEI MILITARY FORCES). He was there with 6 others and spend al ost one year. Tehe regiment was lead by lf. Col tengku ahmad burhanuddin. Until now only 2 of them left,, hopefully gov of brunei can invite him during royal brunei army celebration day.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Nuruddin Abd Wahab, provide me all Haji Abd Wahab Bin Ismail contact number and current address and I can forward to the relevant contact in the Royal Brunei Armed Forces.

    ReplyDelete
  8. After a passing out parade on 4 November 1961, what rank were the recruits of intake 1 promoted, e.g. Corporal ?

    ReplyDelete
  9. Brunei issued "the Brunei Malay Regiment Enactment" in 1961. What is the date of issuance?

    ReplyDelete
  10. Salam, my father “Adam bin Hj Jais” was one of brunei malay regiment that time intake 4 Year 1962. Can you all please help me to find his intake? He want to invite his intake to this coming 7th august 2020 for gathering. Do you have their contact?

    ReplyDelete