Saturday 27 September 2014

Malay Traditional Weapon, Firearms & Cannon / Senjata Melayu - Keris, Istinggar dan meriam Rentaka

Keris

Keris biasanya digunakan sebagai senjata kedua oleh tentera Melayu dahulu dalam petempuran. Tombak atau lembing dipercayai digunakan sebagai senjata utama, kerana ianya sesuai digunakan pada jarak jauh, maka selepas tombak atau lembing dilempar, keris diperlukan untuk pertempuran jarak dekat atau sebagai senjata mempertahankan diri. Bagi orang kebanyakan, keris digunakan setiap hari dan menjadi kebiasaan orang-orang Melayu untuk membawa keris bersama apabila meninggalkan rumah. Keris juga merupakan senjata yang digunakan dalam istiadat tertentu.

Bahagian-bahagian Keris, boleh rujuk disini


Gambar bawah adalah lain-lain senjata Melayu





Bilah keris biasanya terbahagi kepada dua jenis, bilah yang lurus dan bilah yang mempunyai 3 hingga 13 luk (lengkuk). Bilah yang berombak ini dicipta sedemikian rupa untuk memberikan kecederaan yang parah apabila ditusuk menembusi tubuh, apatah lagi jika disentap. Bilah keris ini biasanya diletakkan bisa racun semasa dalam proses pembuatan oleh tukang besi, dan ianya menjadi rahsia setiap tukang besi tersebut. Dalam perlaksanaan hukuman bunuh, pesalah akan diarahkan melutut dan keris ditikam dari bahagian atas bahu terus menembusi jantung untuk mempercepatkan kematian.

Contoh penggunaan keris sebagai senjata utama dan kedua, lihat cara ia disisipkan dihadapan pemakai.

Penggunaan keris adat Jawa, disisipkan dibelakang pemakai

Cara pemakaian keris bagi orang-orang Melayu adalah dengan disisipkan dipinggang, dan ini memperlihatkan keperluan penggunaan kain samping, manakala bagi adat di Jawa, keris disisipkan dibelakang.


Istinggar (matchlock) dan Pemuras (blunderbuss)

Senjata ini banyak dirampas apabila Portugis berjaya menawan kota Melaka. Ini menunjukkan bahawa senjata api telah lama digunakan di alam Melayu, sebelum kedatangan penjajah Portugis. Tidak hairanlah jika Melaka boleh bertahan selama 40 hari dari asakan serangan Portugis. Istinggar ini juga dikenali sebagai flintlock muskeet. Penggunaannya kerap disebut didalam hikayat-hikayat Melayu seperti Sulalatus Salatin dan Hikayat Megat Terawis.

Istinggar atau matchlock mula digunakan oleh tentera Eropah pada pertengahan abad ke-15. Lukisan teknikal yang terawal berkenaan matchlock didapati pada tahun 1475. Ia tidak lagi digunakan selepas tahun 1700 di Eropah. Lihat gambar-gambar dibawah tentang cara penggunaan istinggar/matchlock. Tentera yang cekap hanya boleh melepaskan satu atau 2 tembakan dalam seminit! Saksikan video dibawah.




Matchlock buatan Eropah

Istinggar Melayu


Sistem flintlock muskeet pula mula diperkenal di Perancis pada tahun 1610, dan dipopularkan keseluruh Eropah pada tahun 1630an. Pada tahun 1770 ia digunakan dalam Perang Revolusi Amerika.




Pemuras atau blundebuss pula adalah senapang yang lebih pendek dan lebih kerap digambarkan penggunaannya dalam perang menentang penjajah Inggeris, malah zaman itu dikenali sebagai Zaman Keris dan Pemuras. Senjata ini juga digunakan sebagai alat kebesaran diraja dengan hiasan dan ukiran yang halus dan cantik. Ada juga yang dibuat dari logam emas atau perak dan ditatahkan intan permata.

Pahlawan Acheh dengan senjata api

 Pamuras

Cara penggunaan Pamuras/Blunderbuss

Terakol (flintlock dragoon)

Ia juga dikenali sebagai Terakol atau Tarkol yang popular penggunaannya dikalangan lanun-lanun dan para saudagar. Teknologi ini lebih maju dari senjata api yang terdahulu kerana ia tidak memerlukan fius untuk membakar serbuk bedil. Ia adalah perubahan dari Pemuras yang dikecilkan dan digunakan pada zaman kesultanan Melaka oleh Laksamana dan Syahbandar dengan menyisipkan dipinggang bersama-sama keris. Pada tahun 1530, terakol telah menggunakan teknologi flintlock, dan dibarat dikenali sebagai pistol.



Rentaka / Lantakas

Disebut sebagai Lantakas dalam bahasa Inggeris. Kebiasaannya rentaka dibuat dari logam tembaga atau besi dengan panjangnya dinatara 50 cm hingga 2 meter. Ia juga dikenanli dengan nama Lela atau ekor Lotong kerana rupanya yang panjang. Salah satu kelebihan rentaka ini adalah penggunaannya yang mudah alih kerana bentuknya yang lebih kecil berbanding meriam-meriam barat. Ia boleh dipikul, dipacakkan di kota, tanah, dan juga boleh digunakan diatas kapal atau perahu. Besar kemungkinan ia merupakan meriam mudah alih yang pertama didunia. Penggunaan rentaka amat berkesan semasa perang Pattani-Siam dan perang Moro-Sepanyol diselatan Filipina. Berbanding meriam biasa, rentaka mempunyai hiasan yang terperinci dan menarik seperti ukiran awan larat, naga, buaya, cicak dan pucuk rebung. Satu kelebihan orang Melayu yang ketara seni mendapat perhatian dalam apa sahaja termasuk pembinaan kapal, seni beladiri silat dan juga pembuatan senjata.

Semasa kejatuhan Melaka, Portugis telah merampas antara 3,000 hingga 8,000 senjata api dari tentera Melaka. Apa yang menarik perhatian, terdapat sebuah meriam yang saiznya lebih besar dari meriam Portugis. Alanfonso de Albuquerque telah menghantar meriam ini ke Calicut, India.





Meriam Seri Patani dan Seri Negeri telah digunakan bagi menangkis serangan Siam sepanjang 200 tahun, sehinggalah pada 1786 dimana Patani berjaya ditewaskan dan meriam ini dipamerkan di Kementerian Pertahanan di Bangkok sehingga kini.



Berikut adalah link-link menarik mengenai kajian persenjataan dan taktik perang Melayu.

Link:

http://susorgalor.blogspot.com/2011/01/istinggar-terakol-pemuras-senjata.html

http://www.sabrizain.org/malaya/johor3.htm

http://www.acant.org.au/Articles/MalayCannons.html

No comments:

Post a Comment