Tuesday, 23 September 2014

Flor de la Mar (Flower of the Sea) - The richest ever vessel lost at sea / Muzium Samudera, Melaka

Orang-orang Melayu memang terkenal sebagai pelaut yang handal ketika zaman kegemilangan empayar Melayu. Leluhur orang Melayu telah belayar jauh hingga ke Kepulauan Polynesia di Pasifik dan ke Madagaskar di benua Afrika. Empayar-empayar Melayu seperti Sriwijaya dan Melaka adalah kerajaan-kerajaan maritim yang menguasai perdagangan melalui jalan laut di Nusantara. Pada masa itu lanun-lanun Melayu juga amat ditakuti kerana kehandalan mereka dilautan.




Menurut Lynda Norene Shaffer dalam bukunya "Maritime Southeast Asia to 1500" (1996) mengatakan:

  • sejak awal kurun pertama lagi pelaut-pelaut Melayu telah pun mahir dengan pelayaran jarak jauh
  • pelaut-pelaut Melayu yang bertanggungjawab menyebarkan pasu-pasu tanah liat dan gendang Dongsan keseluruh Asia Tenggara
  • pelaut-pelaut Melayu belayar ribuan batu jauhnya tanpa menggunakan kompas dan carta-carta bertulis, sebaliknya mereka berpandukan kepada angin, bintang, warna air laut dan gelombang untuk megenalpasti lokasi mereka
  • mereka mengenali sesuatu pulau walaupun berjarak 30 batu dari pantainya hanya dengan melihat tabiat burung-burung tertentu, haiwan, tumbuhan laut dan juga gelombang
  • pelayar-pelayar Cina mempelajari ilmu kelautan dan perkapalan dari orang-orang Melayu


Menurut pencatit Portugis, Gaspar Correia merekodkan pada ketika armada kapal perang Portugis bertembung dengan kapal Acheh, sisi kapal tersebut adalah sangat tinggi dari kapal-kapal Portugis sehinggakan mereka tidak berani untuk memanjat kapal Acheh tersebut. Kapal Acheh itu mempunyai 4 lapis dinding dan meriam Portugis hanya mampu menembusi 2 dinding sahaja. Keadaan ini telah memaksa kapal perang terbesar Portugis, Flor de la Mar untuk membantu.Walaupun demikian, kapal Acheh tersebut masih mampu bertahan serangan selama 2 hari dan 2 malam dan hanya tewas setelah meriam Portugis merosakkan sirip kemudinya.






Di dalam buku The Golden Chersonese and the Way Tither hasil tulisan Isabella L. Bird, yang telah mengembara ke Timur Jauh pada tahun 1897 mengatakan selepas kejatuhan Kota Melaka, Empayar Acheh telah cuba menawan Kota Melaka dengan 500 buah kapal yang mana 100 darinya jauh lebih besar dari mana-mana kapal yang pernah dibina oleh negara-negara Eropah.

Pada sekitar tahun 1580an hanya beberapa Turki, Portugal, Sepanyol dan England yang mempunyai kepakaran membina kapal-kapal galleon (sejenis kapal perang besar yang mempunyai beberapa aras didalamnya dan dilengkapi dengan meriam). Hanya Acheh dan Johor sahaja yang bukan bangsa Eropah mampu menbina kapal-kapal galleon sekitar 1580 hingga 1600.


Buku tulisan R.A. Fletcher bertajuk "Warships and Their Stories" (1911) pula mengatakan bangsa Melayu yang mula-mula mencipta perahu dengan sayap (outriggers).

(Semua fakta diatas adalah hasil tulisan Benign Nor Hafeez. Saya sertakan link diakhir artikel).

Jenis-jenis kapal Melayu

Lanchara (Lanchang Melayu)

 Kapal Flor de la Mar 

Replika kapal Flor de la Mar di Melaka




Kapal Flor de la Mar (Flower of the Sea) seberat 400 tan telah dibina pada tahun 1502 dan karam di perairan Acheh/Pasai pada bulan November 1511 dalam pelayaran ke Goa, India (jajahan Portugal ketika itu) dengan membawa khazanah batu permata dan 60 tan emas milik kerajaan Melaka, termasuk juga hadiah dari Raja Siam kepada Raja Portugal, King Manuel I. 400 anak kapalnya terkorban dalam insiden tersebut, Hanya Alfonso de Albuquerque dan 5 pegawainya sahaja terselamat. Harta-harta tersebut kini dianggarkan benilai berbillion ringgit.

Alfonso de Albuquerque

Menurut Robert F. Marx, pemburu harta karun dan salah seorang perintis selam scuba mengatakan beliau telah membelanjakan 20 juta dollar untuk mengesan kapal Flor de la Mar. Menurutnya kapal tersebut adalah kapal yang membawa khazanah paling tinggi nilainya berbanding lain-lain kapal yang telah karam didunia ini. Beliau juga merupakan bekas penyelam tentera Marin Amerika (USMC) dan pernah merekodkan lebih 5,000 selaman dilaut.

Flor de la Mar adalah dari jenis carrack atau nau (carraca dan nao dalam bahasa Sepanyol) yang merupakan kapal dengan 3 atau 4 tiang layar. Carrack mula dibina pada pertengahan abad ke-15 dan sesuai untuk kegunaan disamudera. Pada pertengahan abad ke-16, galleon telah diperkenalkan yang mana rekaannya adalah dimajukan dari rekaan carrack. Antara kapal jenis carrack yang terkenal adalah Santa Anna, yang membawa Christopher Columbus menjelajah hingga ke benua Amerika pada tahun 1492.

Foto-foto dari galeri didalam replika kapal Flor de la Mar



 Contoh kapal-kapal Melayu seperti Cora-cora, Lantcha dan kapal Acheh




Replika kapal ini adalah 36 meter panjang, 8 meter lebar dan 34 meter tinggi. Ia mempunyai 3 aras yang menempatkan beberapa galeri menarik.

Senjata Portugis

Matawang yang pernah digunakan dahulu

Replika para saudagar di Melaka

Ruang bilik kapten kapal



Rujukan:

http://www.thepatriots.my/kapal-perang-melayu-jauh-lebih-besar-daripada-kapal-portugis-yang-menyerang-melayu/

http://www.academia.edu/5225381/Pelayar_dan_Kapal-Kapal_Buatan_Melayu._Oleh_Benign_Nor_Hafeez

http://en.wikipedia.org/wiki/Flor_de_la_Mar

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Marx

http://lokalgenius.blogspot.com/2013/12/teknologi-maritim-melayu-dikagumi-dunia.html

1 comment:

  1. tidak disangka...bahawa melayu adalah bangsa yang sangat hebat

    ReplyDelete