Friday 17 October 2014

PKI / communist coup attempt in Indonesia / Part 4 The annihilation of PKI

Pada artikel yang lalu kita telah lihat bagaimana percubaan rampasan kuasa (rujuk disini) dilakukan oleh Gerakan 30 September (G30S), penculikan dan pembunuhan dengan cara yang sama dilakukan oleh anggota Cakrabirawa dan beberapa unit lain ke atas semua mangsa. iaitu dengan memecah masuk ke kediaman para jenderal tertinggi TNI dan mengemukakan alasan bahawa para jenderal akan dibawa menghadap Presiden atas sebab-sebab tertentu. Sebaliknya mereka dibawa ke Lubang Buaya, dibunuh dan mayat-mayat mereka ditanam disebuah perigi buta.

Ada kalangan yang cuba mempertikaikan bahawa gerakan ini adalah sebenarnya perancangan Suharto sendiri untuk merampas kuasa, kerana mungkin secara kebetulan, Suharto mempunyai hubungan rapat dengan Untung. Bagaimanapun kita boleh lihat bahawa gerakan ini pada awalnya agak tersusun rapi termasuk latihan yang dikendalikan oleh PKI di Lubang Buaya sebelumnya mendapat bantuan dari TNI - Angkatan Udara (persenjataan dan lojistik) dan ia dilaksanakan atas nama program latihan sukarelawan "Ganyang Malaysia". Program Ganyang Malaysia itu sendiri adalah rancangan dokongan PKI, dan panglima Angkatan Udara juga memang diketahui simpati dan cenderung kepada perjuangan PKI pada ketika itu. Perlu juga ingat ada beberapa peristiwa berdarah di Indonesia yang didalangi oleh PKI sebelum tragedi 30 September ini. Andaikata perkembangan PKI pada masa itu tidak dibendung oleh Suharto dan TNI, hari ini rakyat beberapa negara ASEAN dan Australia sudah tentu tidak boleh tidur lena.

Bung Karno walaupun bukan komunis, cuba menerapkan fahaman Nasakom (Nasionalis, Agama dan Komunis). Kononnya beliau dijanjikan jawatan Presiden seumur hidup jika PKI memerintah Indonesia

Perhimpunan PKI pada zaman gemilangnya

D.N. Aidit dan Soekarno pada satu perhimpunan PKI

Pembersihan bermula di Jakarta pada bulan Oktober 1965, diikuti oleh Jawa Tengah, Jawa Timur dan Bali. Ia juga berlaku pada skala yang lebih kecil dilain-lain pulau, sebagai contoh di Kalimantan, orang-orang Dayak telah mengusir 45,000 orang Cina dan ribuan lagi dibunuh. Di Acheh sahaja 40,000 anggota PKI dihapuskan dan bagi seluruh pulau Sumatera angka korban dianggarkan seramai 200,000 nyawa. Di pulau Jawa, kebanyakan anggota PKI dibunuh dengan cara ditembak atau dipenggal kepala dan mayat-mayat mereka dihumban ke sungai-sungai sehingga terdapat laporan sungai-sungai yang mengalir ke Surabaya telah tersumbat akibat pembuangan mayat-mayat ini. Orang awam dan pertubuhan seperti Nahdlatul Ulama (NU) dan Muhammadiyah menyertai angkatan tentera dalam proses ini. Operasi pembersihan mula reda pada bulan Mac 1966. Sebahagian besar sejarawan menganggarkan jumlah keseluruhan korban adalah diantara 500,000 sehingga 1 juta orang. Sedikit kurang dari korban jiwa di Kampuchea oleh rejim Pol Pot. Pada 1977, Amnesty International melaporkan terdapat kira-kira 1 juta keder PKI yang masih dalam tahanan, walaupun setelah 10 tahun masa berlalu dari tragedi itu.

Mereka yang disyaki anggota PKI ditikam dengan bayonet, sementara dua lagi menunggu giliran


Kemarahan rakyat Indonesia bukan sahaja kepada satu insiden G30S tetapi kemuncak kepada beberapa rentetan peristiwa berdarah yang didalangi oleh PKI sebelumnya



Lt. Kol Untung Sutopo bin Syamsuri pernah menjadi pegawai kadet terbaik, seangkatan dengan Benny Moerdani (Benny kemudian menjadi Panglima ABRI 1983-1988). Untung pernah menjadi Panglima Batalion 454/Banteng Riders sebelum ditarik ke pasukan elit pengawal presiden, Resimen Cakrabirawa. Soeharto pernah menjadi pegawai atasan Untung semasa di KODAM Diponegoro. Untung didapati bersalah oleh Mahmilub (Mahkamah Militer Luar Biasa) dan dijatuhi hukuman mati pada tahun 1966.

Dipa Nusantara Aidit atau lebih dikenali sebagai D.N. Aidit tokoh terkemuka PKI bertanggungjawab mengembangkan pertubuhan pro-komunis seperti Barisan Tani Indonesia (BTI), Pemuda Rakyat dan Gerwani. Kematiannya menjadi kontroversi, ada yang mengatakan di ditangkap di Jawa Tengah, dan dibawa kesebuah perigi untuk dihukum bunuh. Dia diberikan tempoh setengah jam, bagaimanapun masa itu digunakan untuk pidato yang berapi-api dan membangkitkan kemarahan skuad pembunuh. Beliau ditembak serta merta dan masyarakat umum tidak tahu dimana dia dikuburkan.

Pada 11 Mac 1966, Presiden Soekarno telah mengeluarkan surat perintah yang dikenali sebagai Surat Perintah Sebelas Maret (Supersemar) yang mengarahkan Soeharto selaku Paglima Komando Operasi Keamanan dan Ketertiban untuk mengambil langkah-langkah perlu bagi megembalikan keamanan pada masa itu. Deangan kuasa yang telah diberikan, Soeharto kemudiannya membubarkan PKI tidak lama kemudian.

Surat Perintah Sebelas Maret (Supersemar)

Pada zaman Soeharto menjadi Presiden, 30 September dijadikan hari memperingati G30S/PKI, dan filem mengenai peristiwa ini ditayangkan saban tahun. Pada hari berikutnya, 1 Oktober diadakan upacara bendera di Monumen Pancasila Sakti di Lubang Buaya dan upacara menabur bunga di pusara mangsa G30S di Taman Makam Pahlawan, Kalibata. Bagaimanapun, selepas zaman Reformasi, tayangan filem dihentikan atas alasan ianya dijadikan alat propaganda kerajaan.



Kami masih ingat pengkhianatan komunis!









2 comments:

  1. Menarik. Terima Kasih admin.

    Di Indonesia, PKI di hukum sepenuhnya... Aman Damai.
    Di Semanjung Msia, PKM di buru hingga ke sempadan Thai. Aman Damai.

    Di SWK, komunis d beri kekayaan utk berdamai... Aman Damai. Tetapi, sejak detik itu, swk bukan lagi milik bumiputera swk.

    Sekadar pndangan prbadi.... kecewa, sangat kecewa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka cuma letak senjata...bukan melepaskan ideologi. mungkin akan ada kebangkitan?

      Delete